Antiage er yt. Rynker er in!

0

Bølgen af kvindelige modeller, bloggere og stilikoner over 60 år strømmer ind på catwalks, magasinforsider og i modekampagner. Antiage er yt, mens rynker er in, og frem for at skrue tiden ti år tilbage insisterer de på at se godt ud i den alder, de har.

Gammel er det nye ung

“Efter 40 er ingen ung, men man kan være uimodståelig i alle aldre,” lyder et citat fra Coco Chanel.
Hun havde nok ikke regnet med, at det i 2017 ville indebære en 73-årig undertøjsmodel, som da den tidligere topmodel, Lauren Hutton, tidligere på året landede en undertøjskampagne for selveste Calvin Klein. Eller at en 84-årig sekretær ville ende på forsiden af Harpers Bazaar.


Model Lauren Hutton.

Gammel er det nye ung, og det sætter bølgen af 60-80-årige modeller, bloggere, influencers og stilguruer en tyk streg under. En gruppe af selvsikre kvinder, der gør op med rynkeforskrækkelse og alderdomssyndromer og beviser, at man godt kan være stolt af sin alder og samtidig leve, som var man ung.

Det er ellers ikke mere end fem år siden, den hollandske trendguru Antoinette van den Berg begyndte at tale om “enden på anti-ageing” – og alle gloede måbende på hende. Begrebet, vi siden 1980’erne har købt så meget ind på, at anti-age produkter er en billionindustri, der er steget år for år. Men Antoinette van den Berg fik ret. Også med sin forudsigelse om, at “Der kommer et tidspunkt, hvor en kvinde på 55 år ikke vil have noget problem med at se ud som sin alder”.

”Vi skal gøre op med anti-age fordommene.
Det er helt ok at ældes!”

Enden på anti-age begrebet

I august bekendtgjorde det amerikanske skønhedsmagasin Allure – i øvrigt med en 73-årig Helen Mirren på forsiden – at det fremover vil bandlyse ordet anti-ageing.
”Om vi tænker over det eller ej, bestyrker vi opfattelsen af, at ældning er en lidelse, vi skal behandle, lød det i magasinets leder. ”Skal vi ændre måden at tænke ældning, starter det med måden, vi taler om det på.”


Skuespiller og model Helen Mirren.

Den spirende anti-anti-ageing bevægelse er umulig for skønhedsindustrien at ignorere. En amerikansk underskriftindsamling på siden care2.com beder L’Oréal og Estée Lauder om at stoppe med at benytte ordet anti-age i deres marketing og produkter. Hidtil har 18.000 kvinder verden over skrevet under.
”Vi skal gøre op med anti-age fordommene. Det er helt ok at ældes! Det er smukt at være på denne jord, og for hver dag bliver vi smukkere, klogere og sætter større pris på livet. Derfor skal vi begynde at fejre – ikke kæmpe imod – det at blive ældre,” lyder det på siden.

Om budskabet har nået de to kosmetikgiganter er uvist, men da Estée Lauder for to år siden lancerede den nye linje New Dimension var det uden et eneste ord om anti-age, rynker eller moden hud.

Andre mærker har udskiftet anti-age med betegnelser som Pro Age, Age Perfect og Slow Age. En balancegang, hvor marketingafdelinger ikke kan slippe for at bruge ordet ”age” for at slå fast, hvad det er for et produkt, men skal give det en positiv betydning. Det overordnede budskab er, at vi skal se godt ud i den alder, vi har, frem for at kæmpe imod ældningsprocessen.
”Kvinder i dag vil se friskere ud frem for at få fjernet rynker. I stedet for at se ti år yngre ud, vil de have et frisk boost til huden og en naturlig glød. 70 år i dag er ikke som 70 år for ti år siden. I dag dyrker man sport, lever sundt og holder sindet ungt til langt op i alderen, og så vil man også se frisk ud udenpå,” siger Anette Wenkens Buades, indehaver af den kosmetiske klinik Cosmetica.

Universitetsprofessor i badetøjskampagne

Ældre kvinder er købestærke kunder, som ikke orker at se unge kvinder med ferskenfarvede kinder reklamere for produkter tilpasset den klimakterielle hud, og det har for og Dior til at hyre den 60-årige skuespillerinde Sharon Stone.


Skuespiller Sharon Stone.

Men nu folder de ældre modeller sig også ud på catwalken, på magasinforsider og i modekampagner. Ud over Lauren Hutton som dette års scoop, hyrede H&M sidste år den 60-årige stylist Gillean McLeod som badetøjsmodel, og i år står den 63-årige universitetsprofessor Lyn Slater, kendt blandt 111,000 Instagram følgere som Accidental Icon, i spidsen for Mangos marketingkampagne “A story of Uniqueness”. Skuespiller Helen Mirren er, udover at være september måneds forsidemodel i Allure, nyt ansigt for L’Oréals Age Perfect serie. I øvrigt en kampagne, hun skaffede massiv omtale – og gav røde ører hos L’Oréal – da hun udtalte: ”I’m an eternal optimist – I know that when I put my moisturiser on it probably does fuck all, but it just makes me feel better.”

Rynker på catwalken

Mens modebranchen i årevis har skreget på diversitet og lanceret plus-size, ciskønnede og multietniske modeller, har det hidtil mere været reglen end undtagelsen at se en 80-årig indtage catwalken. Men årets internationale modeuger har hyldet rynker og alder.
I New York var der, ifølge theFashionSpot’s seneste diversitetsrapport, over fire gange så mange modeller over 50 år under modeugen efteråret 2017, som der var i foråret 2016. I alt gik 21 modeller over 50 shows i New York, Paris, London og Milano.


Model Benedette Barzini.

Og selv om det ikke lyder af meget, gør det indtryk, når man sammenligner med andre sæsoner. I foråret 2016 var der hyret fem, 11 i efteråret 2016, og 13 modeller i foråret 2017. I New York havde det innovative brand TOME hyret den 64-årige model Jacky O’Shaughnessy, og i London gik modellerne 70-årige Jan de Villeneuve, 73-årige Benedetta Barzini og den 53-årige franske skønhed Marie-Sophie Wilson show for designer Simone Rocha.
”Jeg er 53 og vil bare gerne se sund, smart og moderne ud, ikke yngre. Og jeg vil gerne være relevant – selv med mine rynker. Vi er vigtige rollemodeller for yngre kvinder, og jeg elsker selv at se op til ældre kvinder, der baner vejen,” sagde Wilson i den forbindelse.

84-årig nybegynder

I 2015 startede Rebecca Valentine modelbureauet Grey Model Agency, og allerede efter to år havde hun 300 mænd og kvinder i stald. Og efterspørgslen boomer. ”Vi får flere og flere bookinger fra cool brands inden for mode, skønhed og rejsebranchen,” siger hun til the Guardian, men understreger:
”Det er stadig vigtigt, at selv ældre modeller ser fantastiske ud. De skal være i god form, sunde og have skinnende hår og klare øjne. Men synet på rynker ændrer sig; klienterne har ikke noget imod rynker længere, men går efter glød i huden.”

En af de modeller, hun har signet, er Frances Dunscombe, en 84-årig tidligere sekretær og bedstemor. Da hun kom til bureauet som 82-årig, havde hun aldrig stået model, men i dag har Frances Dunscombe optrådt på forsiden af Harpers Bazaar, gået modehows under London Fashion Week og optrådt i en række modeserier.

”Det er stadig vigtigt, at selv ældre modeller ser fantastiske ud.
De skal være i god form, sunde og have skinnende hår og klare øjne.

Model Frances Dunscombe.

Enhver kvindes drøm

En langt mere rutineret model er 69-årige Maye Musk. Moderen til Tesla skaberen Elon Musk, og bedstemor til 10 børnebørn, har arbejdet som model gennem fem årtier ved siden af sin hovedbeskæftigelse som diætist. Som 60-årig stoppede hun med at farve sit hår, klippede det kort – og hendes karriere eksploderede. Hun blev model for Virgin America, optrådte i musikvideoer og blev ambassadør for Swarovski.
”Jeg laver, hvad enhver kvinde drømmer om i min alder. Jeg rejser verden rundt, er iklædt vidunderligt tøj, bliver forkælet og møder spændende mennesker. Så længe jeg har et godt helbred, er i god form og folk bliver ved med at bede mig om det, vil jeg fortsætte med at lave det her,” har hun sagt.


Model Maye Musk.

Med 75.000 følgere på Instagram tilskriver Maye Musk en stor del af sin succes internettet og de sociale medier. “De sociale medier har givet alle kvinder en stemme og en platform. Twitter, Facebook og Instagram har udøvet mirakler for mig, og jeg elsker at kunne dele mine oplevelser med dem, der er interesseret.” Og interesseret, det er der mange, der er. Stigningen i antallet af modne bloggere og influencers som f.eks. 88-årige Helen Ruth Van Winkie giver forbrugere mulighed for at finde autentiske stilikoner i alle aldre frem for professionelle modeller i et glittet magasin.

For trendguru Antoinette van den Berg, der for fem år siden spåede enden på anti-ageing, ligger den næste trend lige for. Hun forudser nu, at det snart vil være ”cool to be old”. Bring it on!

Mød de seje influencers over 60

@Saramaijewels Australske Sarah Jane Adams, 62, oprettede en Instagram konto for at promovere sin smykkeforretning, men hendes farverige stil fik hurtigt 167.000 følgere.


@baddiewinkle Oldemoderen Helen Ruth Van Winkle fra Kentucky blev en internetsensation som 85-årig. I dag, som 88-årig, hænger hun ud med Miley Cyrus og blev for nylig muse for makeupbrandet Urban Decay. I dag har hun over 3 millioner følgere.

@iconaccidental Den 63-årige professor Lyn Slater blev ufrivilligt et modeikon, da hun blev spottet under et modeshow, mens hun var på vej til at møde en veninde til kaffe. Nu er hun ansigt for Mango og har 488.000 følgere.

Mange brands er gået væk fra at bruge betegnelsen antiage på deres produkter. De har i stedet skiftet antiage ud med slow age, pro age, age perfect, purely age for at give ældningsprocessen en mere positiv tilgang. Man skal være stolt af at blive ældre, og det er in at ældes med ynde og stå ved sin alder.

Du kan få flere skønhedstips på gobeauty.dk og i GO Beauty magasinet. Du kan købe det nye nummer af GO Beauty lige her >>
Du kan også følge GO Beauty på:
FACEBOOK
 @gobeautydk INSTAGRAM @gobeautydk YOUTUBE GO Beauty

 

Share.

Leave A Reply