Gurkemeje – roden til alt godt

0

Den ligner ikke meget – den lille rod med det fine, orange indre. Men gurkemeje, også kendt som fattigmandssafran, har egenskaber, der gør de andre rødder misundelige. Bliv klogere på den lige her…

Gurkemeje er et forholdsvist nyt bekendtskab for mange, men faktisk kan det spores flere hundrede år tilbage, hvor det blev brugt til mad og som medicin. I dag kender vi det bedst som et krydderi, der indgår i karry og som minder om safran – og primært bruges til at farve ris i den genkendelige, gule farve. Smagen minder lidt om ingefær – dog en del mildere, og derfor henvender den lille sundhedsrod sig også til et bredere publikum.
Gurkemeje indeholder et naturligt anti-inflammatorisk stof, der virker positivt på betændelsestilstande i kroppen. Den anti-inflammatoriske egenskab hjælper kroppen til at bekæmpe de fremmede organismer, den udsættes for, og den er med til at reparere de skader, der måtte være sket.

Der forskes meget i, hvorvidt inflammation/betændelse i kroppen kan kædes sammen med mange af de sygdomme, vi har i den vestlige verden, som cancer, gigt, Alzheimers og hjertesygdomme. Gurkemeje indeholder store mængder af det stof, der hedder curcumin, som er et bioaktivt stof, der er spækket med antioxidanter og har en super anti-inflammatorisk egenskab.

Forsøg har vist, at netop curcumin kan være med til at hæmme kræftcellers vækst og fremme processen, hvor netop de celler går til grunde. Der er stadig usikkerhed omkring det, og netop derfor er forskere i gang med at forske videre. Et andet studie har i øvrigt vist, at curcumin måske kan forebygge type 2-diabetes.

Gurkemeje + ingefær = hurra!

Gurkemeje og ingefær minder om hinanden og supplerer hinanden rigtig godt, når det kommer til både te, kosttilskud, juice og smoothieopskrifter. Det ene udelukker ikke det andet, og hvorfor ikke booste din krop og dit immunforsvar, så du kan stå imod den dumme vintersnue? Din krop er og bliver dit tempel, så pas på det!

Sådan bruger du gurkemeje:
Du kan både bruge den friske gurkemejerod som kosttilskud eller købe pulver til madlavningen. Her får du lidt inspiration:

  • Lav din egen te. Her kan du både bruge frisk gurkemeje eller stødt i pulverform. Bland lidt ingefær og gurkemeje i kogende vand og smag evt. til med lidt honning.
  • Lav din favoritsmoothie og tilfør lidt gurkemejepulver. Tilføj lidt adgangen, da pulveret har en ret gennemtrængende smag.
  • Quickfix ved indtagelse i form af kosttilskud.
  • Tilføj gurkemeje som krydderi i din madlavning. Det kan både bruges i gryderetter, i ris og når du skal bage. Som grundregel kan du bruge gurkemeje i alle de retter, hvor du normalt ville bruge karry, men der findes så mange fantastiske og kreative opskrifter på nettet, så du efterhånden kan få inkorporeret roden i rigtig meget mad.


1. Together økologisk Health Gurkemeje med hele 95% curcumin og besidder kraftige antioxidanter, der bidrager til at opretholde en sund balance i kroppen. 30 kapsler. 120 kr. 2. Urtekram økologisk Gurkemeje pulver kan bruges i madlavning eller som et super boost i hverdagen. Hæld 1 tsk. pulver op i et glas vand og tilfør din krop et sundhedsboost. 24,95 kr.

Lav din egen juice med gulerod, appelsin og gurkemeje

Sådan gør du:

  • Skræl ca. 50 g gurkemeje og skær det i tern.
  • Skræl 4 appelsiner og skær dem i mindre stykker.
  • Skyl 4-5 gulerødder, skræl dem hvis du synes, og skær dem herefter i lidt mindre stykker.
  • Kom alle ingredienserne i din juicemaskine og server din friske sunde juice med et par isterninger.


1. Organic Human gurkemeje shot er en skøn blanding af gurkemeje, æble, appelsin, havtorn og ingefær. 100 ml. 16.95 kr. 2. Pukka Turmeric gold økologisk te er den blanding af den fineste indiske gurkemeje, citron og grøn te. 20 breve 38 kr.

Du kan få flere skønhedstips på gobeauty.dk og i GO Beauty magasinet. Du har mulighed for at købe GO Beauty her og få det bragt direkte til døren.

Du kan også følge GO Beauty på:
FACEBOOK
 @gobeautydk INSTAGRAM @gobeautydk YOUTUBE GO Beauty

Share.

Leave A Reply