Hvor meget vand skal man drikke om dagen?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Sidst opdateret den 16. juni 2021

Vand er vigtigt, men hvor meget vand skal man egentlig drikke om dagen for at få nok væske til kroppen? Få svaret her…

Så meget vand skal du drikke!

Hvor meget vand skal jeg egentlig drikke om dagen for at holde min krop hydreret?

Det spørgsmål har du måske stillet dig selv. Først og fremmest er det vigtigt at kigge på sin livsstil. Hvis du er meget fysisk aktiv, så kræver det mere væske, da du sveder og forbrænder mere. Som hovedregel siger man, at man skal drikke 1,5 til 2 liter vand om dagen hvis man har et ”normalt” aktivitetsniveau.
På de varme sommerdage og dage hvor du er ekstra fysisk aktiv anbefales det, at man derfor også drikker mere væske. Er du i tvivl om hvor meget vand du drikker i løbet af en dag, kan det gøre regnskabet lidt nemmere, hvis du fylder et par vandflasker og har dem på køl. På den måde kan du nemt holde styr på hvor meget vand du har drukket den pågældende dag.
Det gør det også nemt at have vand med på farten når du skal til og fra arbejde, går en tur eller bare sidder på kontoret. Som en rigtig vigtig bonus, er det langt mere klimavenligt at drikke vand fra hanen end at købe flaskevand i supermarkedet.

Første step i den rigtige retning er derfor en drikkedunk evt i glas eller et andet mere miljøvenligt materiale. Er den i plast, så kig efter de mere miljøvenlige og bionedbrydelige alternativer.

Vidste du:
Omkring 60% af kroppen består af vand. Mange processer i kroppen, som f.eks. når kroppen udleder affaldsstoffer, kræver vand. Derfor er det vigtigt at man opretholder en god væskebalance. Et velfungerende tarmsystem kræver væske, dette skyldes at mange fibre kræver vand for at blive opløst. Der er mange gode grunde til at huske at drikke vand.

I de varme sommermåneder kan for lidt væske give hovedpine, flere tørhedslinjer, ubehag i kroppen og forstoppelse. Vand giver en hydreret og dermed også smukkere hud, hvilket den har brug for da man blive ekstra udtørret af sol og saltvand.

En følelse af sult kan i nogle tilfælde betyde, at maven har sendt signaler til hjernen, der i virkeligheden betyder at du er tørstig og ikke sulten. Endnu en god grund til at supplere dit mellemmåltid med et glas vand.

TIP! Suppler dit vandforbrug med gode madvaner med et højt vandindhold som f.eks. agurk, vandmelon, honningmelon, tomater, iceberg salat og jordbær.

Rigtig god sommer

 
Du kan få flere skønhedstips på gobeauty.dk og i GO Beauty magasinet. Du kan købe det nye nummer af GO Beauty i udvalgte COOP, 7-Eleven, kiosker og supermarkeder i hele landet eller lige her >>

Du kan også følge GO Beauty på:
FACEBOOK @gobeautydk INSTAGRAM @gobeautydk YOUTUBE GO Beauty
Share.

About Author

Comments are closed.