Hvilken betydning har dine tarme for dit helbred?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Dine tarme og tarmbakterier har stor betydning for din krops velbefindende, men hvorfor? Det har vi talt med diætist og forfatter Stine Junge Albrechtsen om.

Hvor stor betydning har vores livsstil og det vi indtager egentlig på vores tarme og tarmflora?

GO Beauty har snakket med diætist og forfatteren bag bogen “Spis tarmen sund og tab dig” Stine Junge Albrechtsen om, hvor stor betydning vores tarme har for vores sundhed, og hvad vi selv kan gøre for at opretholde sunde tarme og tarmflora.
Bogen “Spis tarmen sund og tab dig” kan bl.a. købes på Gyldendal til 199,95 kr. 

Hvad er tarmenes funktion?

Tarmen har en langt større betydning for vores sundhed end vi i mange år har troet. Tarmen har været set lidt ned på som et ”rensningsanlæg”, men tarmen kan så meget mere end det. Det er via tarmen vi optager næring fra den mad og drikke vi indtager. Det er også tarmen, der hjælper os med at optage de gode ting, vi skal bruge fra maden og skille os af med affaldsstofferne (sammen med leveren og nyrerne). I tyktarmen har vi en masse bakterier, der er af stor betydning for vores helbred. En sund tarmflora kan være afgørende for et stærkt immunforsvar samt et værn mod alvorlig sygdom.

Hvor stor en betydning har dine tarme og tarmflora for dit helbred?

Der er sammenhæng mellem hvor mange bakterier du har i din tarm, hvor mange forskellige typer af bakterier du har og et godt helbred. Kort fortalt så jo større mængde bakterier du har, og jo flere forskellige typer, jo sundere er du sandsynligvis. Så de skal være mange i antal og mange forskellige slags bakterier.

Hvad sker der i tarmene hvis man spiser usundt i en længere periode?

Vores tarmbakterier påvirkes på godt og ondt af den mad vi spiser. Så spiser vi meget ensidigt og meget forarbejdet mad med et lavt fiberindhold, så kan det både påvirke vores sundhed her og nu i form af et dårligere immunforsvar, men også på sigt øge vores risiko for livsstilssygdomme. Den gode nyhed er, at vi altid kan rette op på et uhensigtsmæssigt kostmønster. Det er aldrig for sent og den bedste start er at spise mere grønt.

Kan man spise sig til sunde tarme og tarmbakterier?

Ja, det kan man. Udfordringen er bare, at det stadig er for tidligt at kunne sige præcis hvilke fødevarer der er gode for netop dig. Det kræver at man kender din tarmfloras sammensætning, så man kan se hvad der ”justeres” i forhold til dig og dit helbred. Men alligevel ved man godt nu hvad sunde tarmbakterier godt kan lide at ”spise”. Det vil være fiberrige fødevarer som grove grøntsager (kål, løgplanter, bælgfrugter) og fuldkornsprodukter som havregryn og rugbrød. Bakterier elsker kulhydrater generelt, men det er stadig vigtigt at du spiser varieret, da det ikke er muligt at få dækket alle behov med én fødevarer. Du skal derfor gerne supplere med gode olier, fisk, kerner og nødder samt syrnede mejeriprodukter og oste, der også indeholder gode mælkesyrebakterier. Grundlæggende skal du følge kostrådene og huske at lidt af det hele giver plads til det hele.
Læs mere om hvordan du opretholder sunde tarme i Stine Junge Albrechtsens bog ”Spis tarmen sund og tab dig” eller på hendes hjemmeside >>
Du kan få flere skønhedstips på gobeauty.dk og i GO Beauty magasinet.
Du har mulighed for at købe GO Beauty her og få det bragt direkte til døren.

Du kan også følge GO Beauty på:
FACEBOOK
 @gobeautydk INSTAGRAM @gobeautydk YOUTUBE GO Beauty

Share.

About Author

Efterlad et svar