Karina von d’Ahé: Om at være influencer som 49-årig

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Karina von d’Ahé var en lille pige, da hun begyndte at lege med farverig øjenskygge, og som 13-årig model mestrede hun en professionel makeup. I dag er hun som 49-årig en af Danmarks største beauty influencere og gør op med fordomme om alder, vægt og hvad det vil sige at være kvinde.

”Jeg vil med vilje gerne dele nogle nemme tricks, fordi det er sådan, jeg selv navigerer”

Man kan kun blive i godt humør, når man ser hendes videoer. Tilsat glad musik viser hun på få minutter, hvordan man får læbestiften til at holde hele natten, hvilke få produkter, der skal til en flot teint eller hvordan vi lægger en enkel hverdagsmakeup. Hendes ansigt er somme tider nøgent morgenrødt, andre gange klar til fest. Men hver gang er det ærligt, ukrukket og med et glimt i øjet.
”Jeg vil gerne kommunikere beauty i øjenhøjde og få flere kvinder til at kaste sig ud i det. Jeg vil gerne vise noget, hvor alle, der sidder derude, kan være med. Ser man amerikanske Youtubere, er meget af det nærmest at betragte som en kunstform, og jeg vil med vilje dele nogle nemme tricks, fordi det er sådan, jeg selv navigerer,” siger hun.
På få år er 49-årige Karina von d’Ahé blevet en af Danmarks største beauty influencere. 100.000 følger med på hendes Instagram profil, hvor vi kan finde makeupvideoer, der med simple tricks gør os smukkere og måske endda modigere, når det handler om at lege med farver. ”Jeg har aldrig set det som at være modig at bruge blå eyeliner. Når jeg går ind et sted, bliver jeg draget af farver,” som hun siger.

Lærte på den hårde måde

Fascinationen for makeup og hudpleje har boet i Karina von d’Ahé siden hun var en lille pige og legede med sin stewardesse-mors mange taxfree beautyprodukter. Siden blev hun model som bare 13-årig, og dengang skulle man selv sørge for den slags.
”På det tidspunkt fandtes der kun en håndfuld makeupartister, og de blev ikke booket til almindelige modeljobs, så jeg blev kastet ud i det. Jeg kan huske, at jeg engang sad hos en fotograf på Amager, som fortalte, at vi skulle lave forårslooks. På bordet lå en farvepalet, og så skulle jeg ellers bare gå i gang. Jeg anede intet om det, men jeg blev tvunget til at lære det, og så har interessen siddet fast siden,” fortæller hun.
Interessen førte hende først ind i PR-branchen, hvor hun begyndte at arbejde for Estée Lauder og siden blev dansk ankerkvinde for en lang række beautybrands. Siden oprettede hun bloggen ohyes.dk, hvor hun ærligt delte sine tanker om skønhed, mode, makeup og en masse andet, der handler om at være kvinde.

Hvordan har skønhedsidealerne ændret sig fra da til i dag?

”I starten, da der kom beautyblogs, Youtube osv., var branchen meget ungdomsfikseret. Jeg var for gammel. Men der er sket en kæmpe udvikling fra bare 5-7 år siden og frem til i dag, hvor der er en langt større diversitet. Der er plads til mennesker i alle størrelser, former og aldre. Og det er jo netop i en vis alder, man har brug for det. De færreste ville tage hudplejetips fra en 18-årig. SoMe kan gøre meget skade, men det er også med til, at alle mennesker kan dele deres ekspertise, og det har været med til at åbne for diversiteten, hvad angår kropsstørrelse, alder etc. I dag bruger store beautybrands ældre modeller og ældre influencere, og den diversitet glæder jeg mig helt vildt over.”

Karina von d’Ahé er en af de største beauty influencer i Danmark. På sin instagram giver hun tips og tricks til, hvordan man blandt andet nemt kan lægge en smuk og farverig makeup.

Hvad tænker du om at være influencer som 49-årig i en trods alt ung branche?

”Jeg har været rigtig, rigtig heldig. På Instagram kan jeg se, at rent demografisk er dem, der følger mig, meget spredt, og de er i alle aldre. Unge piger fortæller mig, at både dem og deres mor følger mig. Det bliver jeg stolt af. At unge piger synes, det er fint at følge mig, selv om jeg er 49 år.”

Elefanten i rummet

Karina von d’Ahés Instagramkarriere begyndte i 2017, da hun efter mange år var gået metaltræt i PR-branchen. Sociale medier kom buldrende, og det hele blev mere og mere overfladisk, følte hun.
”Du skulle bare have de flotteste cupcakes. Mit hjerte var ikke i det mere. Det blev uinteressant, og så blev det skidesvært at lave resultater. Men hvad skulle jeg så? Så begyndte jeg for sjov at lave små videoer på Instagram, og det fik jeg en god respons på,” siger hun.
Men hun kunne ikke leve af det. Selv om gerne ville leve af at være sig selv, havde hun svært ved at definere, hvad det præcist betød. Derfor stod Karina von d’Ahé ved en skillevej i sit liv, da hun blev ringet op og spurgt, om hun ville være den nye forsidefrue i serien af samme navn.
”Først troede jeg, at det var en joke. Reality? Nej, nej, nej. Jeg havde ikke engang set programmet. Men så sagde folk: ”Du har bedt om et mirakel for at lave det, du synes er skidesjovt”. Og så har jeg aldrig været bleg for en udfordring eller at kaste mig ud i ting.”
De første afsnit rullede over skærmen i 2019, og fra starten vidste hun, at hun skilte sig ud fra de fem andre Forsidefruer. Hun var ærlig, farverig, bramfri – og så var hun lidt rundere. Siden hun som ung model i starten af 20’erne blev bedt om at tabe sig, fordi hun havde sneget sig op på en størrelse 38, har hun villet gøre op med de fordomme, der er om kvinders vægt. Og så kunne hun lige så godt bringe det på banen, som hun selv har kaldt ”elefanten i rummet”.
”Jeg gik ud og italesatte det, fordi jeg vidste, at folk ville snakke om det, siger hun. Nu har vi snakket om det, og nu gider jeg ikke at snakke om det mere. Det er ikke min identitet. Vægt er så uinteressant,” som hun sagde i den forbindelse.

Fra ekstrovert til introvert

Sidste år trak hun sig fra Forsidefruerne, fordi hun simpelthen havde brug for mindre opmærksomhed. Hun lever af kommercielle samarbejder og at holde foredrag. Derudover laver hun nu fysiske makeupkurser, og så er der hendes farverige tørklædekollektion kaldet ”good mood scarves”, som hun lige har udvidet med sommerkaftans, der sælges via hendes webshop. ”Min ambition er at lave et accessory univers, som jeg stille og roligt bygger op,” som hun siger.
”Efter jeg begyndte at lave tv, har jeg fået meget mere opmærksomhed, og det har overvældet mig lidt. Det har ikke kun været sjovt. Derfor tror jeg også, at jeg har haft brug for at tone lidt ned for at undgå yderligere opmærksomhed. Alle tror, at jeg altid går med det farverige look, men jeg kan sagtens køre neutrale farver, og på den måde er der sket en ændring i mig det sidste års tid. Jeg kan sagtens have brug for dage, hvor jeg har behov for at være mere neutral. Jeg er gået fra ekstremt ekstrovert til lidt introvert af at være udsat for så meget opmærksomhed. Når jeg går i supermarkedet, vil man bare gerne blende ind. Men hvis jeg havde været 25 år, da alt det her skete, ville jeg have været helt ulidelig, haha.”


Foto: Emily Spiro

Om Karina von d’Ahe

• 49 år
• Influencer, blogger og indehaver af webshoppen vondahe.com
• Kendt fra tv-programmet ”Forsidefruer”.
• Startede sin modelkarriere som 13-årig, hvorefter hun blev modelbooker hos Unique Models.

Share.

About Author

Comments are closed.