Nyt

Øvelser: De 5 tibetanere

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

De 5 tibetanere er fem ret enkle, men meget powerfulde, øvelser for krop og nervesystem, som kan udføres af alle – og hjemme på stuegulvet.

Kilden til evig ungdom

Øvelserne blev udtænkt af tibetanske munke, der mente, at kilden til evig ungdom og et sundt liv kunne skabes ved hjælp af nogle forholdsvis enkle øvelser. Teorien er, at sygdom opstår, hvis energistrømmen i kroppen er blokeret, og hvis ikke yin og yang er i harmoni med hinanden.

Øvelserne tager omkring 15 minutter, når man er kommet op på de anbefalede 21 rotationer af hver rite, som øvelserne bliver kaldt. Det anbefales, at man starter med at lave 3-5 rotationer af hver rite, og så kan man derefter arbejde sig op mod de 21 efter nogle uger. De fem øvelser kan laves på alle tidspunkter af døgnet, og man behøver ingen redskaber for at udføre dem. Det er nemt og bekvemt, at man kan udføre sine øvelser derhjemme, når man har tid og ro.

Jeg blev for alvor bekendt med øvelserne, da vi blev introduceret for dem på Sri Lanka med Kropsinstituttet, hvor vi på deres power retreat arbejdede os op mod de 21 gentagelser af de fem riter. Øvelserne var meget effektive, og efter en uge kunne jeg allerede mærke, at min krop havde det bedre og virkede mere åben og stærk.

Hvorfor er de fem tibetanere så effektive?

Selvom der er tale om fem forholdsvis simple øvelser, der tager under 20 minutter at udføre om dagen, vil man opnå styrke, smidighed, bedre fordøjelse, bedre hormonbalance, mindre stress og et dræneret lymfesystem. Øvelserne er en perfekt måde at genvinde sin ungdom og opnå en bedre vitalitet og sundhed på. Ifølge den hinduistiske tankegang ophæves blokeringerne, så energien kan strømme frit og kroppens energicentre aktiveres (også kaldet chakraerne), hvilket medvirker til et langt og sundt liv.

Øvelse 1:

Stå med strakte arme og ca. hofteafstand imellem benene. Drej rundt med uret i et roligt tempo, så du vænner dig til følelsen og ikke bliver svimmel. Det kræver træning, og derfor er det godt at starte med et mindre antal end de anbefalede 21 gentagelser.

Øvelse 2:

Læg dig udstrakt på gulvet eller på en yogamåtte. Indånd og hæv først hovedet og derefter benene. Sørg for at holde lænden i gulvet. På en udånding sænker du benene og hovedet.

Øvelse 3:

Sæt dig ned på dine knæ med kroppen ret, sæt tæerne i gulvet og placer dine håndflader bag på lårene. Fold evt. din yogamåtte, hvis det føles ubehageligt i dine knæ. Pres langsomt hagen ind mod brystet og tag derefter en dyb indånding. Læn dig så langt tilbage som muligt, og kom derefter tilbage til udgangspunktet.

Øvelse 4:

Sæt dig ned på gulvet med udstrakte ben og håndfladerne placeret i gulvet lige ud fra kroppen. Pres langsomt hagen ind til brystet. Med en dyb indånding kommer du op i en bro med bøjede knæ og strakte arme. På en udånding kommer du langsomt ned og sidder igen.

Øvelse 5:

Læg dig på maven med armene strakt og hænderne i gulvet ud for skuldrene. På en indånding løfter du bagdelen op og kommer op i din downward facing dog. Hænder og fødder skal holdes på samme plads under hele øvelsen og meget gerne med så strakte ben og arme som muligt.

HUSK! Lyt til dine begrænsninger.
Yoga omfavner, at du lytter til din krop og ikke kører dig selv for hårdt. Så hvis du trænger til en pause, eller du ikke kommer igennem de 21, så er det helt ok. I morgen er en ny dag.

 

Du kan få flere skønhedstips på gobeauty.dk og i GO Beauty magasinet. Du kan købe det nye nummer af GO Beauty i udvalgte COOP, 7-Eleven, kiosker og supermarkeder i hele landet eller lige her >>
Du kan også følge GO Beauty på:
FACEBOOK
 @gobeautydk INSTAGRAM @gobeautydk YOUTUBE GO Beauty
Share.

About Author

Comments are closed.