Kønnene flyder: Mand, kvinde og alt det ind imellem

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kritikerne måbede, mens andre kunne ikke få armene ned, da Harry Styles prydede forsiden af Vogue i en blondekjole fra Gucci. Det britiske popikon er blevet symbol på en generation og en bevægelse, der nedbryder skellet mellem kvinder og mænd ikke stiller spørgsmålstegn ved, om mænd kan gå med fjerboa eller neglelak.

Flydende kønsidentiteter – ”hen/hen/hens” eller ”de/dem/deres”

Det var den første gang i 127 år, amerikansk Vogue i 2020 havde en mand på forsiden. Og så var det endda en mand iført kjole. Covermodellen var Harry Styles, det britiske popikon, der stolt poserede i en lyseblå blondekjole med en attitude, der skreg: ”Jeg gør, som jeg vil”.
Den snart 29-årige sanger og skuespiller er blevet verdenskendt for at gå forrest, når det gælder om at nedbryde barriererne for, hvad der betegnes som dame- og herretøj og eksperimentere med en stil, der er mere flydende end traditionel.
Vi ser ham på den røde løber iført perleørering og sort blondeskjorte som repræsentant for en generation, der ikke stiller spørgsmålstegn ved, om mænd kan gå med neglelak, ørering eller nederdel.
”Når du fjerner barrieren ”der er tøj til mænd, og der er tøj til kvinder”, åbner du for en helt ny arena, du kan lege i. Når jeg shopper, tager jeg ofte mig selv i at se på kvindetøjet, fordi jeg synes det er fantastisk,” forklarede Styles til magasinet.

Amerikanske stjerner fører an

Flydende kønsbegreber er et af tidens varmeste emner – også når det gælder Hollywood. Amerikanske stjerner har de seneste år taget grundigt hul på kønsdebatten ved at bryde alle normer for konservativ påklædning ved at troppe op på den røde løber iklædt noget, som ingen havde forventet.
En af de mest opsigtsvækkende var ”Pose” stjernen Billy Porter, som til Oscar showet i 2019 mødte op i, hvad der bedst kan betegnes som en krydsning mellem en smoking og en gallakjole, der stjal hele showet.
”Mit mål er at være et omvandrende politisk kunstværk, hver gang jeg dukker op. At udfordre forventningerne. Hvad er maskulinitet? Hvad betyder det? Kvinder viser sig hver dag i bukser, men i det øjeblik en mand bærer en kjole, deler havene sig,” sagde han dengang til Vogue.

De tre stjerner Pete Davidson, Jared Leto og Brad Pitt har vi set i kjole og nederdel. FOTO: Evan Agostini/AP/Ritzau Scanpix

Siden har stjerner som Jared Leto, Pete Davidson og 60-årige Brad Pitt rykket grænserne for, hvad der traditionelt ses som maskulint ved at bære nederdel, når de møder op til filmpremierer eller gallashows.

Moden har længe leget med køn

Kjolen, Harry Styles bar i decemberudgaven 2020 af Vogue, var fra Gucci og designet af kreativ direktør Alessandro Michele. Det italienske modehus præsenterede i 2020 dets første non-binære linje under navnet Gucci MX, som blev ledsaget af en kampagne, der hyldede kønsneutralitet og modeller, der repræsenterede mandlig, kvindelig, trans og queer.
Planen er at udvide kollektionen sæson for sæson, og Gucci er hverken det første eller eneste modehus, der gør op med de traditionelle opfattelser af køn.

Harry Styles iført kjole fra Gucci til forsideskydning for Vogue i 2020.

Det er ikke mange år siden, at de store ikoner begyndte at lege med køn på en lidt provokerende måde, mens det endnu ikke var mainstream.
Givenchy’s muse var den transkønnede model Lea T., som på forsiden af magasinet Love kyssede Kate Moss, og da Louis Vuitton hyrede Will Smiths søn Jaden Smith til en kampagne, hvor han sammen med kvindelige modeller poserede i kjole, handlede det på mange måder om chokværdi.

Den transkønnede model Lea T og Kate Moss kyssede på forsiden af magasinet Love.

Meget har rykket sig siden, og det, der traditionelt betegnes som kvinde- og mandetøj, er nu i højere grad tiltænkt alle. Marc Jacobs’ polyseksuelle kollektion Heaven er for ”piger, som er drenge og drenge, som er piger og dem, som er ingen af delene”. Også Stella McCartneys linje Shared er kønsneutral.
I Danmark har man ofte set bl.a. Baum und Pferdgarten bruge modeller med flydende kønsudtryk på catwalken.

Twitter gik amok

Selv om Harry Styles hverken er den første, eneste eller sidste berømthed til at lege med flydende kønsbegreber, når det gælder mode, var Vogue-forsiden den, der provokerede mange til at fare i blækhuset på Twitter.
Mens fans verden over hyldede hans mod til at bryde med den gængse køns-og seksualitetsopfattelse og nedbryde skellet mellem mand og kvinde, var der et kor af kritikere ført an af bl.a. den konservative forfatter Candace Owens, som krævede ”mande-manden” tilbage og harcelerede over feminiseringen af mænd.
Resultatet var endnu flere berømtheder som bl.a. Elijah Wood, der svarede: ”Jeg tror, du har misforstået definitionen af, hvad en mand er. Maskulinitet alene skaber ikke en mand.”

Forbrugerne shopper kønsneutralt

Hos forbrugerne har Harry Styles modestatement også i den grad vundet genklang. Mange unge opfatter ikke længere kønnet som værende en konstant, og lige som en mand kan gå med fjerboa, kan en kvinde være lækker i et traditionelt herresæt.
Ifølge New York Times er kønsudtrykket i moden blevet så flydende, at det nu er på vej ind i sin næste fase, hvor man kommer til at se flere og flere mænd i kjole og nederdel, og den globale shoppingplatform Lyst rapporterer, at søgninger efter kønsneutrale nøgleord er steget med 33 procent siden begyndelsen af 2021.
Helt specifikt har Lyst registreret en stigning i søgninger efter oversized t-shirts, nederdele og perlehalskæder (bl.a. som dem, rapperen A$AP Rocky bærer).
Da Harry Styles deltog i sidste års Grammy Awards iført en fjerboa, steg sidevisningerne for lignende produkter med 1500 procent i de følgende 48 timer efter hans entré. Dan Levy’s optræden i hitserien Schitt’s Creek i en Thom Browne-kilt fik interessen for ”bryllupskjoler” til at stige med 26 procent.

Flydende skønhed

Flydende kønsbegreber er heller ikke gået skønhedsindustriens næse forbi. Allerede i 2000’erne så man mænd som David Beckham gå forrest som metroseksuel og gøre det alment accepteret, at mænd altså også går op i hudpleje.
Men nu går branchen skridtet videre. For hvorfor skulle X- eller Y-kromosomer diktere, hvad du kan smøre i ansigtet, og hvilke dufte du er tiltrukket af, lyder devisen for mange nyere brands.

Også Chanel har udviklet en makeuplinje til mænd med navnet Boy de Chanel.

Vi ser mandlige skønhedsinfluencere, der står i spidsen for makeup-kampagner og transmodeller, der spiller hovedrollen i hårreklamer.
Nye kønsløse strategier for hudpleje bygger på den præmis, at mænd og kvinder har kemisk identisk hud, så produkterne bør fokusere på slutresultater snarere end målrettes mod et bestemt køn.
Og mens mærker som Aesop og MAC har valgt en unisex tilgang fra dag ét, er det rullet ind med non-binære mærker fra sidelinjen, herunder Jecca Makeup, som i sit sortiment tilbyder bl.a. skægskyggedækning.
”Forældede opfattelser af skønhed er endelig ved at ændre sig. Jeg begyndte at arbejde med LGBTIQA+-fællesskabet for et par år siden, og der var praktisk talt intet, der tog højde for dette fællesskab – de blev totalt overset,” siger Jessica Blackler, grundlægger af Jecca Makeup til Glamour Magazine.

Emil Olsen blev kendt for hans kreative beautyvideoer på Youtube.com

Rihanna dikterer rummelighed

Ikke kun hudpleje, men også makeup, er blevet et flydende begreb, når vi taler køn. Youtuber og tv-vært Emil Olsen er blevet danmarkskendt for sine beautyvidoer, og som vært i ”Paradise Hotel” ser vi ham på skærmen med fuld neglelak og fuld makeup.
Og det er netop den filosofi om at tilbyde et makeup-rum, som er indbydende og åbent for alle, der er filosofien bag We Are Fluide.
”Ved at fremvise queer skønhed håber vi at inspirere andre til at skabe deres identitet på deres egne betingelser, hvilket åbner muligheder for alles selvudfoldelse,” lyder det fra folkene bag.
Også superstjernen Rihanna insisterer med sit brand Fenty Beauty at repræsentere rummelighed på alle niveauer. Al markedsføring fra hendes hånd viser mænd, kvinder og ikke-binære personer på lige fod med angivelse af deres kønslige pronomen.
”Fenty Skin er min vision af den nye kultur inden for hudpleje – jeg ønskede at skabe fantastiske produkter, der virkelig virker, som er nemme at bruge, og som alle kan anvende. Jeg har aldrig nærmet mig hudpleje ud fra et kønsmæssigt synspunkt,” har hun sagt.

Flydende kønsidentitet

Flydende kønsidentitet er en identitet eller en følelse, hvor kønsidentiteten varierer. En person med flydende kønsidentitet identificerer sig nogle gange mere maskulint og andre gange mere feminint, som et helt tredje køn eller som noget midtimellem.

En genderqueer eller nonbinær person er en person, der identificerer sig med et køn, der hverken er ”mand” eller ”kvinde” eller en, der identificerer sig som hverken-eller, begge eller en kombination heraf.

I forhold til de binære køn (”mand” og ”kvinde”) identificerer genderqueers sig generelt mere som ”både/og” eller ”hverken/eller” frem for ”enten/eller”. Fællestrækket for genderqueers er, at de modsætter sig idéen om, at der kun findes to køn.

Nogle genderqueer personer foretrækker at bruge konventionelle binære pronomener såsom ”han” eller ”hun”, mens andre foretrækker kønsneutrale pronomener som ”hen/hen/hens” eller ”de/dem/deres”.

Share.

About Author

Comments are closed.