Guide til oprettelse af selskab

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

I Danmark er den mest udbredte selskabsform anpartsselskabet, også kendt som ApS. Den primære årsag hertil er, at der for ApS’er gælder begrænset hæftelse, og at startkapitalen er væsentligt lavere for et anpartsselskab end for et aktieselskab. Her guider vi dig til, hvordan du nemt og hurtigt opretter dit eget selskab.

Anpartsselskab

ApS er en forkortelse for anpartsselskab og tilhører den kategori af selskaber, der betegnes som kapitalselskaber. Den eneste anden form for kapitalselskab er et aktieselskab (A/S), hvor kravet til startkapital er 400.000 kr., mens kravet til startkapital for et ApS kun udgør 40.000 kr.

Ved at oprette et ApS hæfter du kun for de penge, som du indskyder i form af startkapital i selskabet. Eventuelle kreditorer vil derfor kun kunne gøre udlæg i selve selskabskapitalen, som altså minimum vil være på 40.000 kr. for et ApS. Denne form for hæftelse kaldes begrænset hæftelse. Personligt ejede virksomheder har derimod personlig hæftelse, eksempelvis enkeltmandsvirksomhed, hvor kreditorer kan gøre udlæg i din private formue.

Nødvendige dokumenter for at oprette et ApS

Når du opretter dit ApS, skal du huske at få lavet disse tre dokumenter:

Stiftelsesdokument

Her er der tale om et dokument, som indeholder oplysningerne om selve oprettelsen af selskabet. Her fremgår det, hvem ejerne er, og hvordan selskabskapitalen er fordelt mellem ejerne, hvis der er flere ejere. Af dokumentet fremgår det også, hvem der sidder i selskabets ledelse og fra hvilken dato, selskabet skal være aktivt.

Vedtægter

Her beskrives rammerne for selskabet og dets drift, herunder selskabets formål, hvordan selskabets regnskabsår løber, om der skal være en bestyrelse i selskabet og hvordan selskabets ejere kan træffe beslutninger om selskabet.

Ejerbog

Dette er en lovpligtig optegnelse over ejerandele i selskabet, hvem der ejer andelene, samt hvornår de er tegnet og evt. overdraget.

Få hjælp til oprettelse af selskab

Opret selskab med Legal Desk ved blot at udfylde en webformular, hvori du besvarer nogle spørgsmål. På baggrund af dine svar udarbejdes selskabsdokumenterne automatisk. Så snart du har betalt, får du adgang til de færdige dokumenter. Afslutningsvis underskrives dokumenterne af alle selskabets ejere, hvilket sikkert og hurtigt kan gøres med NemID.

Legal Desk sørger herefter for registreringen af dit selskab hos Erhvervsstyrelsen og holder dig opdateret undervejs. Derudover bekræfter de også selskabskapital og sørger for ekstra registreringer, eksempelvis registrering af moms/lønsum og import/eksport.

Få oprettet dit eget selskab og kom i gang med iværksættereventyret allerede i dag!

Share.

Comments are closed.