Når makeup bliver kunst

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pensler og pigmenter er arbejdsredskaber for både kunstnere og make-upartister, og ligesom kunsten smitter af på makeuppen, men makeup kan også skabe stor kunst. Mød Søren Hedegaard, Dennis Knudsen og Det Kgl. Teaters Maria Johnsen, der alle tre arbejder med makeup på et kunstnerisk niveau.

Forestil dig en film, hvor skuespillerne bare lignede sig selv. Forestil dig så ti film, hvor de samme skuespillere blev ved med at lige sig selv, og du vil ret sikkert ikke gide se flere film overhovedet. Både på film og på teater indgår makeup og hår som en del af det kunstneriske værk, og transformationen fra skuespiller eller danser til karakter gennem makeup og hår har sin egen kunstneriske værdi. Scene-makeup kendes tilbage til de ældste græske dramaer, og med udbredelse af film og tv, er bruges af makeup i kunstnerisk sammenhæng eksploderet. Omvendt bliver mange makeupartister inspireret af kunst og nævner ofte klassiske værker eller kunstnere som deres inspiration. Og mange makeupartister evner at skabe looks, der er levende kunstværker, og ikke kun i form af 80erne fænomenet body paint, der havde lige så lidt med kunst at gøre som bygningsmalere har det med kunstmalere, men er inspirerende og udfordrende på samme måde som god kunst kan være det.

Søren Hedegaard // Det er huden, der er kunsten

Søren Hedegaard, makeup-artist at large og godfather til så mange modeshows, modeserier, kampagner og tv-shows, at vi ikke længere kan tælle. For nogle år siden lavede han en serie til magasinet DANSK, hvor han overførte en tysk kunstneres værker på levende modeller, en meget konkret måde at arbejde med kunst i makeuppen på. Men for ham ligger den helt store inspiration i at se på den kunstneriske proces og anvende den i makeuppen.
”Kender du Mondrians træ? Det startede som en helt præcist og ned til det mindste lysglimt i bladene perfekt gengivelse af et træ, men han forenklede det igen og igen, til der til sidst kun var farverne rød, blå og gul tilbage samt kvadrater i hvidt og streger i sort. Denne forenkling og forædling ned til den mindste detalje, det enkleste udtryk, det er en stor inspiration for mig, og jeg bemærkede, at også L’Oréal har været inspireret af den proces, da en af deres hårserier netop er i Mondrian-inspirerede farver og grafik.”

Lige i øjeblikket laver Søren Vild med Dans på TV2 og det lange forløb over 12 uger giver ham en kunstnerisk mulighed for at vise den forandring, danserne gennemlever:
”Vi starter stille ud, så vi lærer danserne at kende, og så der er noget at se på hver uge. På den måde tilgodeser vi grundværdien i showet, men det skal også være en makeup og et hår, som seerne kan forholde sig til. Kunstnerisk set tager jeg udgangspunkt i min egen idebank, og jeg står tit op om natten for lige at tegne noget ned, jeg ikke kan slippe, jeg går på udstillinger og ser på farver og farvekombinationer, og så finder jeg masser af inspiration i gamle modeblade fra før Photoshop’ens tid. Kunstnerisk har Photoshop ændret grundvilkåret for makeupartisterne, så vi i dag stort set kan møde op til en fotosession for blot at dække pigmentforandringer i huden, resten af makeuppen klarer fotograferne og retouchørerne i Photoshop. Det er derfor, det er huden, der er kunsten i dag. Enhver kan sætte en blå øjenskygge sammen med noget andet, men det er ikke alle der kan lave levende, lækker, organisk hud. Hud i Photoshop ser levet kunstig ud, mens en hud, der ser naturlig og ægte ud, sagtens kan tage en hel time at lave.”

Dennis Knudsen // Det skal bare laves så æstetisk som overhovedet muligt

Der er mange film på Dennis Knudsens CV, også film, der når langt ud over Danmarks grænser. Har arbejder nemlig både med Lars von Trier og Bille August, og har vundet adskillige priser for sin filmmakeup. På de store film har han b.la. andet haft Nicole Kidman, Penelope Cruz, Uma Thurman og Laureen Bacall i stolen, men forberedelsen til en film starter længe før:
”Der er ret lang forberedelsestid, ikke mindst skal manus nærlæses, og jeg skal kende continuity. Film optages ikke kronologisk, men i mange spring, og det er vigtigt at overholde, for at karakterne virker troværdige. Man skal tro på dem og ikke straks tænke, at det er en paryk. Jeg mødes først med instruktøren, hvor vi taler karakter og stil, og mit arbejde er at kunne lytte til instruktøren og tænke over, hvordan det kan komme til at fungere i continuity.
Derefter kommer skuespillerne ind til en prøve makeup, hvor også vores kemi blive prøvet af – det er meget følsomt, og det betyder meget, at den er der.
Den ene dag laver vi måske fire forskellige scener med fire forskellige makeupper, eller en uge senere skal vi tilbage og lave en tidligere makeup, og jeg skal kunne genskabe den samme makeup mange gange. Det gælder også skuespillernes skægstubbe eller hår, der skal se ens ud. Tit bliver skuespillerne klippet hver 14 dag for at holde en bestemt hårlængde, for hvis et pandehår pludselig bliver for langt eller for kort, eller en øjenskygge ikke har den nøjagtigt samme farve, kan filmen ikke klippes sammen. Det særlige ved filmmakeup er, at et ansigt ses i 10 x 20 meter, så eyelineren skal ligge helt perfekt. Produktmæssigt betyder det, at jeg bruger HD foundation med lysrefleksion, og den skal kunne holde godt i et varmt studie, men den skal også kunne sminkes af flere gange i løbet af en dag, hvis der skal laves flere scener. Øjenskygger og læbestifter må ikke have for meget glimmer eller perlemor, men de skal være matte af hensyn til lyset.
Det vilde er, hvor meget man kan flytte folk med hår og makeup, uanset om det er Hollywoodstjerner eller helt almindelige kvinder, der kommer ind i min salon. Det skal bare laves så æstetisk som overhovedet muligt.”

Lige nu kan du se Dennis’ makeup og hår i Thomas Vinterbergs nye film ”Kollektivet”, og til foråret i Jussi Adler filmen ”Flaskepost fra P”, ligesom du ofte kan se hans arbejde i de kulørte blade, da han også er Prinsesse Maries faste frisør og makeupartist.

Den mest ikoniske filmmakeup, du sagtens selv kan lave:

”For mig er det den klassiske Monroe,” siger Dennis Knudsen, “Med flydende, sort eyeliner, mørk globelinje og røde læber. Det er er look, der aldrig går af mode, og som vi ser rigtig meget lige nu.”

 
Du kan få flere skønhedstips på gobeauty.dk og i GO Beauty magasinet. Du kan købe det nye nummer af GO Beauty i udvalgte COOP, 7-Eleven, kiosker og supermarkeder i hele landet eller lige her >>

Du kan også følge GO Beauty på:
FACEBOOK @gobeautydk INSTAGRAM @gobeautydk YOUTUBE GO Beauty
Share.

About Author

Efterlad et svar